Pekantilla töissä, Tapio Jolkin

27.1.2022
  • ikä: 33 vuotta
  • koulutus: Auto- ja kuljetustekniikan insinööri
  • Pekantin Oulun toimipisteessä töissä vuodesta 2011:
  • – aluksi opiskelun ohessa osa-aikaisena asentajana
  • – valmistuttuaan kokopäiväiseksi asentajaksi
  • – joulukuussa 2012 varaosamyyjäksi
  • – joulukuussa 2020 myymäläpäälliköksi

 
”Työn vaihtelevuus ja työporukka ovat parasta työssäni. Töihin on joka aamu mukava mennä. Keskustelemme asioista ja tietoa jaetaan. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen, jotta asiakkaalle saadaan apu mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti.”
 

Myymäläpäällikön vaihteleva arkipäivä

”Jokainen päivä on erilainen. Toimenkuvaani kuuluu asiakaspalvelua, päätöksiä hankinnoista ja vastuu varaosavarastosta, hinnastopäivityksiä, tarjouslaskentaa. Toki jokainen myyjä huolehtii osaltaan tilauksista ilman byrokraattista viivettä, mutta varaosavarastomme kattavuudesta on vastuu minulla. Edellisten lisäksi hoidan tukitoimintoja tytäryhtiöllemme Oulun Jarruhuollolle.

Osa asiakkaistamme tulee suoraan tiskille ilman ennakkotiedustelua osan saatavuudesta. Varsinkin talven ensimmäisten pakkasten aikaan varaosamyymälässä ja korjaamolla on vilskettä. Tuolloin laaja varaosavarastomme pääsee oikeuksiinsa. Ja aika ajoin asiakkaan mielestä yllättäväkin osa löytyy suoraan hyllystä.
Uskon, että asiakkaamme tykkäävät asioida kanssamme – ja jutella ohi varsinaisen aiheenkin. Tämä on korostunut varsinkin näin korona-aikana.”

 

Asiakastyötä joukkueena

” Työkavereiden keskinäinen yhteistyö on arkipäivän työn mielekkyyden kannalta tosi tärkeää. Keskustelemme kaikesta, myös epäkohdista. Puhallamme yhteen hiileen ja jaamme toimenkuvista riippumatta tietoa keskenämme. Olemme oppineet toistemme vahvuudet, jolloin jonkin haasteen edessä löytyy ratkaisu ja asiakkaalle apu nopeasti. Yksinkertaisesti Pekantilla ja tässä työporukassa on mukava olla töissä. Siviiliasioiden hoitoonkin löytyy joustoa. Tässäkin suhteessa keskusteluyhteys toimii.”
Meille varaosaa kaipaavan tai korjattavan kaluston merkillä ei ole väliä. Toki itselle uutta merkkiä varten on mielenkiintoista selvitellä faktoja ja varaosia. Vanhoihin historiikkikulkuneuvoihinkin on osia löytynyt, tai ne on jopa valmistettu. Omistajalleen tienaava kalusto on tuoretta vuosikertaa, ja niihin varaosat löytyvät.

Täydellinen asiakas on sellainen, joka pitää kalustostaan huolta. Huoltoihin sitoutuneet asiakkaat säästävät omaa rahaa ja aikaa – ja helpottavat myös meidän työtämme. Kaluston historia tunnetaan ja varaosien suhteen pystytään ennakoimaan tarvetta. Mikä puolestaan jouduttaa asiakkaan saamaa palvelua.”

Pekantilla töissa Tapio hyllyttämässä
 

Kehityksen mukana

”On tärkeää, että osaamistamme päivitetään. Korjaamon puolella saadaan päivitettyä tietoa työkaluista ja autotekniikasta. Täällä varaosamyymälän puolella saamme valmistajilta ja maahantuojilta koulutusta tuotteisiin ja niiden kehitykseen sekä uusiin teknisiin ratkaisuihin. Varaudumme muun muassa raskaan kaluston hybridiversioiden huoltoon ja korjaukseen.
Myös työ ja tekeminen opettaa. Yritykseen kertynyt käytännön kokemus on pohjana, ja uudet kehitysratkaisut eivät ole useinkaan isoja asioita omaksuttavaksi.”

 

Merkityksellinen työ

”Keskustelemme toisinaan työmme tärkeydestä kuinka iso merkitys on, että rekat kulkevat. Pitkä Suomi tarvitsee toimivaa rahtiliikennettä. Ruokaa ja tarvikkeita on oltava saatavilla maantieteellisestä sijainnista huolimatta. Kun pyörät maantiellä pyörivät, ihmiset ja yritykset saavat tarvitsemansa.
Siviilissäkin tulee toisinaan havainnoitua tutun rekan liikkeellä, tai huomaa jonkun rekan ulkopuolisen osan, joka on meiltä lähtöisin. Taukopaikoilla sitä saattaa jäädä tarkemmin katselemaan tavallista näyttävämpää kalustoa. Työmme vaikuttavuus koko Suomen toimivuuteen konkretisoituu tuttujen kuskien satunnaisella morjestuksella missä päin Suomea tahansa.”

 
Tulisitko sinä Tapion työkaveriksi? Katso avoimet työpaikat tai lähetä avoin hakemus.