Autoilija Mika Salmela: Pekantin pitkät aukioloajat ja varaosavarasto pelastavat työpäiviä

Mika Salmelan kalustona on puoli vuotta vanha Scanian kippiauto-kasettiyhdistelmä. Soraa ja muita maa-aineksia liikkuu pääosin Oulun kaupungin alueella vuosittain 70 000–80 000 km:n verran, painottuen sulamaan aikaan. Kesällä teiden asfaltointikausi pitää erityisen kiireisenä. Silloin auton ja perävaunun on oltava viimeisen päälle toimintakunnossa. Mika Salmela pitääkin Pekantin reagointikykyä ja ennakoiva huoltoa tärkeinä asioina oman elinkeinon pyörittämisessä.

Salmelan Mikalle Pekant on luottokorjaamo ja ennakoivia huoltoja tekevä kumppani. Pekantin hyvän sijainnin lisäksi pitkät aukioloajat palvelevat Mikan tarpeita.
– Pekantin ilta- ja viikonloppuaukioloajat mahdollistavat tappioiden minimoimisen. Kalusto korjataan illalla, koska työni ajoittuvat päiväaikaan, Mika Salmela kertoo.
Salmelalla ja Pekantilla on pitkä, vuonna 2009 alkanut yhteistyöhistoria.
– Ennen nykyistä Scaniaa ajoin 20 vuotta Sisulla. Sen kanssa olin Pekantilla lähes viikoittain. Minusta tuntuu, että he osasivat odottaakin Salmelan Sisua korjattavaksi, Mika kertoo.

Sydäntalven väljempi työtahti on Salmelan kaluston ennakoivan huollon aikaa. Tuolloin auton ja perävaunun voi huollattaa ilman ajotuntien ja laskutuseurojen menetyspainetta. Mutta kuten Sisunkin tiivis vierailutahti Pekantilla osoitti, aina ei voi ennakoida.
– Varaosien saatavuus on myös tärkeä asia kannaltani. Tarvittavat osat löytyvät hyllystä, ja näin akuutinkin tarpeen kohdalla kaluston seisonta-aika minimoituu.

Kuljetus Mika Salmelan Scania R770

Kuljetus Mika Salmelan Scania R770. Kuva: Mika Salmela.

 

Pekant auttaa aina – kirjaimellisesti

– Joskus olen huomannut työpäivän päätteeksi kalustossa jonkin vian, ja ilman Pekantin panosta, seuraavan päivän ajot olisivat jääneet ajamatta. Täytyykin nostaa esille työnjohtajat, joilla on silmää löytää aikaväli nopeallekin korjaukselle, muistaa Mika nostaa vielä erikseen esille.

Mika Salmela myöntää hövelisti kiitoksen muodossa, että hän sekoittaa Pekantin työohjelmaa omalla toiminnallaan.
– Erityinen kiitos Pekantille, että voin käydä myös hallin puolella. Mekaanikon olkapään yli en mene neuvomaan, mutta hallissa haluan käydä tarkistamassa kalustoa, jos vaikka hoksaan jotain lisäkorjauksen tarvetta. Tällähän saan sekoitettua mekaanikkojen päivän aikataulua, mutta aina olen saanut pyytämäni lisätyöt sovittuihin korjauksiin mukaan.
– Yleensä olen korjaustöiden aikana odotustilassa saatavilla, mikäli korjaustöistä, kaluston käytöstä tai muusta tulee jotain kysyttävää. Näin voin säästää mekaanikkojen työaikaakin.

Hinta, palvelu ja hyöty

Kaikki tekevät virheitä, ja asiakassuhteen tärkein hetki on virheen käsittely.
– On joskus Pekantilla sattunut joku kämmikin, mutta tärkeintä on nostaa käsi virheen merkiksi ja laittaa asiat kuntoon. Näin Pekantilla on otettu asiasta vastuu, muistaa Mika Salmela.
Palveluiden ostamista voi mitata yhden korjauskerran hinnalla tai nähdä kokonaisuudesta saatava hyöty. Ilmeisesti Mika Salmelan näkökulma on laaja, jossa myös pelastetut ajot ja tulot näyttelevät osaansa.
– Tiedän, että olisi halvempiakin korjaamoja, mutta miksi vaihtaisin, kun palvelu ja hommat hoituvat!
Pekant on ansainnut selvästi Autoilija Mika Salmelan luottamuksen.
– Kyllä, suosittelen Pekantia kollegoille, ja niin olen tehnytkin. Kuuleman mukaan joku uusi tyytyväinen asiakas on löytänytkin tiensä Pekantille, päättää autoilija Mika Salmela.